Velký zázrak mrkev

Velký zázrak MRKEV

V dnešním článku se podíváme na „malý velký“ zázrak jménem mrkev. Jak jistě víme, tato výborná zelenina je dostupná po celý rok, nyní však nastává pomaličku období, kdy můžeme koupit mrkev tuzemskou, nebo nám pomaličku bude dozrávat ta naše „bio“ ze zahrádky.  Tato dvouletá rostlina je původem v podstatě neznámá.  Lidé se domnívají, že mrkev se začala pěstovat někde v Asii v oblasti Afghánistánu a dalšího území v okolí, odtud se měla rozšířit do Středozemí v době středověku a odtud pak do ostatních částí Evropy a celého světa. Avšak s vyjjímkou severských zemí, mrkvi se totiž daří v mírném pásmu. Inu ať už se tento zázrak vzal kdekoliv, buďme rádi, že ho máme. Mrkev má v kuchyni široké využití a nejen v kuchyni, například kosmetický průmysl hojně využívá účinků mrkve, stejně tak i farmacie.

Pro mě osobně je v kuchyni mrkev nepostradatelná. Už jste někdy viděli vývar nebo svíčkovou bez mrkve? Já neJ Už od našeho dětství přece víme, že mrkvička je dobrá na oči a velmi zdravá. Pojďme se podívat trošku blíž, čím že je vlastně tak prospěšná pro naše těla.

O mrkvi snad víme všichni, že obsahuje beta – karoten, což je složka, díky které je mrkev oranžová. Beta – karoten řadíme mezi antioxidant, který pomáhá tělu se pročistit, stejně tak pomáhá v boji proti rakovinovému onemocnění. Tento vitamin, pomáhá našemu tělu bojovat se stresem, má schopnost regenerovat pleť a co se týče zraku, zlepšuje šeroslepost a pomáhá unaveným očím. Beta – karoten známý také jako provitamin A podporuje růst vlasů a nehtů, je výborný na imunitu, pomáhá při hojení ran. Používá se jako součást přípravků na opalování, pomáhá chránit pokožku.

Účinky mrkve jsou opravdu širokospektré. Má schopnost posilovat celý organismus, umí vyladit střevní mikroflóru, což nám může výrazně pomoct při dlouhodobém užívání antibiotik, při zácpě pomáhá uvolnit střeva, při průjmových obtížích působí opačně. Velikou výhodou mrkve je to, že je možné ji konzumovat jak za syrova, tak tepelně upravenou. Je opravdu velmi zdravá ve formě čerstvých šťáv zkombinovaná s ostatními druhy zeleniny nebo ovoce. Šťáva z mrkve je mimo jiné prospěšná pro naše zuby a kosti díky obsahu vápníku. Proto pijte šťávu pravidelně, nejlépe každý den skleničku, v lidové medicíně se šťáva s medem používá u léčby chřipkového onemocnění nebo jako prevence. Mrkev umí na sebe vázat těžké kovy a pomáhá je vylučovat z těla ven. Lidem, kteří bydlí v průmyslových oblastech, se doporučuje pít skleničku šťávy 5 krát týdně. Syrová mrkev pomáhá také při bolestech hlavy, při onemocnění dnou, umí snižovat obsah cholesterolu v krvi.

U mrkve nemusíte mít strach, že vitamíny tepelnou úpravou zlikvidujete. Ne zcela, ubude vitamínů rozpustných ve vodě ale ty, co jsou rozpustné v tucích A, D, E, K se nezmění. Proto se doporučuje mrkev upravovat vždy s kapkou tuku, hodí se olej nebo máslo. Konzumovat ji můžeme například s oříšky, aby se tyto vitamíny lépe vstřebaly. Samozřejmě je třeba mrkev vařit v páře nebo restovat co nejkratší dobu. Tak aby mrkev zůstala pěkně oranžová a křupavá. I její chuť se díky tepelné úpravě změní, je výraznější. Výzkumy dokonce ukázaly, že mrkev po tepelné úpravě obsahuje mnohokrát více antioxidantů a je stravitelnější než mrkev syrová. Skutečně se dá říci, že je to cenný poklad a proto se snažme na ni nezapomínat v kuchyni. Mám pro vás pár tipů, co s mrkví vykouzlit.

Mrkvový krém s jarní cibulkou

4 porce:

800g mrkve, 2 svazky jarní cibulky, 20g másla, hrst čerstvého koriandru, 1,5l vývaru, hrst čerstvých oříšků – mandle nebo kešu, smetana na zjemnění, sůl, pepř

Mrkev očistíme a nakrájíme na kolečka, jarní cibulku na malé kousky. V hrnci rozpustíme máslo a dáme restovat cibulku společně s mrkví. Restujeme asi 5 minut, zalijeme teplým vývarem, osolíme a vaříme asi 20 minut. Pak polévku rozmixujeme tyčovým mixérem a pokud chceme mít dokonale hladký krém, tak polévku ještě propasírujeme. Vlijeme smetanu a dochutíme solí a pepřem. Podáváme posypané čerstvým koriandrem a nasekanými, na sucho opraženými oříšky.

 

Mrková šťáva s bylinkami

3 velké mrkve, 1 pomeranč, 10 květů pampelišky, 2 hrsti kopřiv, 3cm zázvoru

Všechno dáme do odšťavňovače, šťávu můžeme dosladit trošku medu. Mrkev i kopřivy jsou močopudné.

 

Dušená mrkev na víně se skořicí

4 porce

600g mrkve, 20g másla, 2 lžíce olivového oleje, 1,5 dl červeného vína, sůl, skořice, 2 lžíce třtinového cukru, snítka tymiánu

Mrkev očistíme a nakrájíme na kolečka, na pánvi rozehřejeme olej s máslem a zarestujeme mrkev do zlatova. Jak bude mrkev hnědnout, posypeme cukrem a necháme zkaramelizovat. Zalijeme vínem, přidáme sůl a koření. Necháme dusit do měkka. Tato mrkev se výborně doplňuje s hovězím masem.

 

Výborné mrkvové lívance

4 porce

5 středních na jemno nastrouhaných mrkví, 250 ml podmáslí, 3 lžíce medu, 100g pohankové mouky, 150 g celozrnné jemné mouky, 2 vejce, lžička prášku do pečiva, lžička skořice, lžička vanilkového extraktu, 20g oleje, na podávání bílý smetanový jogurt a sirup jaký máte rádi.

Nejprve si prošleháme vejce, olej, med a podmáslí. Pak přidáme prosátou mouku, prášek do pečiva a koření, zamícháme spolu s mrkví.  Lívance smažíme buď v lívanečníku, nebo v nepřilnavé pánvi s trochou oleje. Podáváme s přelivem z bílého jogurtu a sirupem. Můžeme podávat i s čerstvým ovocem. Dobrou chuť.

 

Tolik pro inspiraci, vidíte, že mrkev je jak zdraví prospěšná a to v širokém měřítku, tak ji hojně využijeme i v kuchyni. Záleží to jen na naší fantazii, je výborná jak do sladkých i slaných salátů, nejrůznějších dipů a past, používá se i do klasické boloňské omáčky, do polévek či omáček, pod maso, jako příloha, ke grilovaní , pečení a samozřejmě i do dezertů jako jsou dorty, muffiny, bábovky, koláče a další. Nesmíme opomínat ani smoothie, koktejly či čerstvé šťávy.

Takže s chutí do toho a zdraví zdar a sílu!

Tomáš

 

 

Komentáře