Smoothies

Smoothie

Jako pojem smoothie se obecně považuje nápoj buď z ovoce, zeleniny nebo jejich kombinace. Rozdíl oproti čerstvým džusům je ten, že smoothie obsahuje celou část suroviny, která je rozmixovaná do hladké, krémové konzistence. Tento koktejl je doslova vitamínová bomba a je velice populární. Výhodou je, že můžeme konzumovat po celý rok díky sezóním úrodám ovoce a zeleniny. Smoothie se dělá z čerstvé nebo mražené zeleniny či ovoce. Jarní odlehčený jídelníček doslova vybízí ke konzumaci těchto koktejlů, protože právě na jaře naše tělo potřebuje po zimě doplnit živiny, vitamíny, odlehčit našemu trávení a prostě nakopnout. Díky tomu, že mixujeme surovinu celou, zachová si veškeré prospěšné látky včetně vlákniny, je to také výborný způsob jak do těla dostat v jednom nápoji například méně populární zeleninu či bylinky a proměnit je v lahodný životabudič. Můžeme tak s přehledem přidat jarní bylinky a rostliny od pampelišek, sedmikrásek, kopřiv, polníčku, špenátu a další. Díky mixování si suroviny zachovají veškeré látky, které se snadněji vstřebají do organismu a naše tělo je lehce stráví. Nejsou dány přesné parametry, jak správné smoothie vypadá. Většinou se zeleninové nebo ovocné smoothie mixuje s čistou vodou, přidávají se nejrůznější semena a oříšky, bylinky a koření, sladidla jako jsou sirupy, med, cukr, čokoláda, smoothie můžeme umixovat s jogurtem, mlékem, či tvarohem, nebo s rostlinnými mléky. Je možné přidat i vločky jakéhokoliv druhu, konzistence nápoje sice bude hustší, ale o to výživnější, takže můžeme takovéto smoothie zařadit místo svačiny nebo s ním krásně začít den.  Díky pravidelné konzumaci ucítíte přísun energie, zlepší se pleť a nálada, tím, že se tělo pročistí můžete zaznamenat úbytek váhy, doplníte vlákninu a vitamíny. Další velkou výhodou je pestrost a zábava u mixování, díky dostupnosti a výběru potravin můžeme mít smoothie pokaždé jiné. Závisí na vašich chutích. Další velkou výhodou je rychlá příprava a v podstatě zašpiníte jen mixér a sklenice J Takže mixér pod paži a jdeme na to!

Teď na jaře se snažte mixovat spoustu listové zeleniny, denně bychom měli zkonzumovat 3 šálky, pro někoho nemyslitelné že?  Nebojte se kombinace s ovocem anebo umixujte čistě zelenou variantu například polníček, listový špenát, zelený salát, řapík, salátovou okurku, zelenou papriku, kopřivu…klidně i klíčky pokud máte doma.

Zde je pár tipů na zelené a ovocné smoothies:

Jarní zelené smoothie

Hrnek listového špenátu, hrst kopřiv, hrst máty, hrst rukola, 10 listů zeleného salátu, půl salátové okurky, 2 stonky řapíku, šťáva z půlky citrónu, 3dl vody

Do mixéru nalijte vodu a přidejte nejprve špenát, kopřivy, mátu a rukolu. Umixujte do hladka, pak přidejte ostatní ingredience.  Můžete přidat asi 10 květů z pampelišky.

 

Zelené se semínky 

Lžička lněného semínka, lžička chia semínka, lžíce kešu oříšků, zelená paprika, hrst polníčku, hrst špenátu, 2 listy bílé zelí, hrst meduňky, hrst máty, středně velké zelené jablko, 3 cm zázvoru, kardamom a voda asi 3 dcl.

Lněná semínka nejprve semeleme, protože pokud je sníme vcelku, projdou trávicím traktem aniž by se vstřebaly. Chia semínka namočíme do vody. Nejprve ve vodě umixujeme zelené listy, kardamom a zázvor, pak přidáme oříšky a ostatní ingredience. Můžeme posypat skořicí.

 

Vanilková bomba

Půl avokáda, 5 ks jahod, pohankové vločky 30g, zrníčka z půlky vanilkového lusku, lžíce agávového sirupu, voda 2dl

Všechny suroviny rozmixujeme a podáváme posypané pistáciemi.

 

Malinový zahřívák

200g malin, půl banánu, 4 namočené datle, 4 jahody, 2cm zázvor, skořice,  2 hřebíčky, zelený čaj 2,5 dl

Uvařte kvalitní zelený čaj, přidejte nastrouhaný zázvor a koření. Poté sceďte a rozmixujte s ostatními ingrediencemi.

 

Snídaňový mléčný koktejl

Půl tvarohu, 4 lžíce bílého jogurtu, lžíce medu, hrst vlašských ořechů, lžička chia semínek,  40g ovesných vloček, 200 ml borůvek

Vločky si nachystejte večer předem. Namočte je do vody a do lednice s nimi. Pokud máte borůvky mražené, nasypte je na namočené vločky a nechte do rána rozmrznout v lednici. Ráno všechno umíchejte do hladkého smoothie, pokud by se smoothie zdálo příliš husté, zřeďte vodou nebo mlékem.

 

Smoothie s řepou

1 ks kiwi, červená řepa , mrkev, hrst máty a 10 květů pampelišek, hrst oříšků rozmixujeme do hladka s 2 dl vody. Můžeme přisladit třtinovým cukrem. Řepa je velmi zdravá, krásně pročistí, navíc s kombinací kiwi není její zemitá chuť tak výrazná.

 

Mangové smoothie s kokosem

Celé mango, kokosový olej lžíce, kokosové mléko 2 dcl, lžíce strouhaného kokosu, 3 datle namočené, střik citrónové šťávy, mandarinka.

Ovoce očistíme, překrájíme a mixujeme spolu s ostatními ingrediencemi. Zdobíme mletou skořicí.

 

Melounový mix

Červený meloun 300g, jahody 100g, hrst máty, 2 hrsti polníčku, pomeranč, 2dl vody nebo džusu – výborný je švestkový nebo i ananas.

Vše rozmixujeme do hladka.

 

Čokoládová vzpruha

2 dl rostlinné mléko – ovesné, rýžové, sójové, kokosové.., půl banánu, půl avokáda, kvalitní tmavá čokoláda 25g,  oříškové máslo lžíce ( vlašský ořech, arašíd, kešu máslo atd.)

Toto smoothie je opravdu výborné, je to trošku energetická bombička, ale tuky v něm obsažené jsou zdraví prospěšné. Suroviny jednoduše umixujeme. Čokoládu můžeme přidat nastrouhanou nebo klidně i rozpuštěnou.

 

Jak vidíte, kombinací je opravdu spousta. Záleží jen na Vás, jaké bude to vaše smoothie. Snažte se ho zařazovat pravidelně, nejen sobě ale i svým dětem, investujte do kvalitního mixéru, který vydrží. Dopřávejte svému tělu přísun vitamínů nejen na jaře ale po celý rok, tímto způsobem je to skvělá a jednoduchá cesta, daleko lepší než ve formě tabletek.

Mějte hezké jarní dny

Tomáš

 

 

 

 

Komentáře